המרכז הירושלמי לעל קול
וארבע מימד 
בהנהלת ד"ר עפר תדמור

 

אישור תור  |  איך מגיעים  |  הזמנת תור  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



תופעת המיתר האמניוטי


ניתן לראות בסקירת מערכות מוקדמת או בסקירת מערכות מאוחרת מורחבת תופעה של מיתר אמניוטי.

מיתר אמניוטי הוא פס של רקמה, כלומר קטע של רקמה העובר בחלל הרחם. תופעת המיתר האמניוטי ניתנת לחלוקה ל-2 סוגים: הראשון הינו מיתר אמניוטי (amniotic band). מיתר אמניוטי הינו פס של רקמה הצפה באופן חופשי בחלל הרחם. הרקמה הינה ארוכה יחסית ויכולה להיכרך סביב אברי העובר (ראה פירוט בהמשך). הסוג השני הנקרא לעתים בטעות אף הוא מיתר אמניוטי, הינו קרום קצר ועבה העובר בין קיר רחם אחד לקיר הרחם השני בצורה הכי קצרה שיש. קרום זה הינו משטח/וילון אמניוטי (amniotic sheath ), אשר בניגוד למיתר איננו צף במי השפיר באופן חופשי. הסוג השני אינו מסוכן לעובר מבחינת יכולתו להיכרך סביב אברי העובר. בהמשך הדיון שלהלן ישנה התייחסות למיתר
אמניוטי (
amniotic band) בלבד והדיון אינו על משטח/וילון אמניוטי (amniotic sheath) .

תופעה זו מכונה גם קומפלקס ADAM (amniotic deformities, adhesion, mutilation)- (מום של עיוות אמניוטי והידבקות). קיימים לתופעה זו שמות רבים בספרות הרפואית, בניהם: amniotic band sequence,Amniotic disruption complex, annular grooves, congenital amputation, congenital constricting bands, Streeter bands, transverse terminal defects of limb, aberrant tissue bands, amniochorionic mesoblastic fibrous strings, amniotic bands

שכיחות: תופעת מיתר אמניוטי הינה נדירה אך שכיחה יותר בקרב נשים אשר עברו הפלה.

פגם גנטי:  אין ביסוס גנטי לתופעה זו.

גורמים: קריעה של האמניון מובילה מובילה ל'לכידה' של איברים חיוניים של העובר ע"י מיתרים דביקים שמקורם בקרום החיצוני של ביצית האמניון וזה למעשה המקור לפגמים שנוצרים בעובר. גורמים מגוונים היוצרים הפרעה גנטית נמצאו כמעורבים בתופעת המיתר האמניוטי.  דר' תדמור וחבריו הסבירו חלק מהגורמים במאמר המופיע בהמשך. לכידה של איברים חיוניים, על-ידי המיתר או המשטח האמניוטי, עשויה לגרום לקטיעה או מום של שסע בחלקים שונים בעובר ללא קשר להתפתחותו העוברית. טווח ההשפעה של תופעה זו הינו בין שבועות 6 ל-18 שלאחר המחזור החודשי האחרון. אך למרות כל הנאמר לעיל, חשוב לציין כי הרוב המכריע של מקרי המיתר האמניוטי לא גורמים לכל נזק לעובר.

מאפיינים פתולוגים וקליניים: ה'לכידה עוברית' נובעת מטווח רחב של ממצאים פתולוגיים אשר מקושרים עם תופעת המיתר האמניוטי. לכידה מוקדמת (28-45 ימים להריון) עלולה לגרום למומים בפני העובר ובגולגולתו ולהפרעות פנימיות המקבלות את השם 'קומפלקס LBWC'. בעוד שלכידה מאוחרת עלולה בסבירות נמוכה לגרום לקטיעת איבר. קרע של האמניון אינו גורם בהכרח לפגם או לתופעת מיתר האמניוטי. כלומר, כאשר מופיעה תופעת מיתר אמניוטי בסקירת מערכות, ברוב המקרים הוא אינו גורם נזק לעובר.

מומים בראש ובגולגולת מתרחשים רק בשליש מן המקרים (אשר אובחנו לאחר הלידה כנושאים נזקים מסוג זה) וכוללים אסימטריה וסדקים באזורי המוח השונים.

פגמים בגפיים מופיעים בחלק קטן של המקרים ועלולים להיגרם מלחץ על האיבר או קטיעה של האזורים בעלי הפגם. תופעה רגל קלוטה (מום שבו כף הרגל כפופה לקרסול) קיימת בשליש מן המקרים המאובחנים לאחר הלידה, ככל הנראה כתוצאה מקרע ארעי של ממבראנות. בדומה לקומפלקס LBWC , בדיקת המאפיין הכרומוזומלי של התא בתופעת המיתר האמניוטי הראתה ממצאים תקינים.

לתופעת המיתר האמניוטי קשת רחבה של השלכות, החל ממזערית ועד לחמורה.

הממצאים הרפואיים הנפוצים בהקשר זה הינם: טבעות הלוחצות  סביב אצבעות וגפיים והתנפחות באזורים הרחוקים מנקודת הלחץ, לחץ על האצבעות ועל הגפיים, תווי פנים אסימטריים, סדקים בפניו של העובר ובאזורים במוח, התכווצויות באיזורי מפרקים, רגל ויד קלוטות, גלגל עין קטן , וראיה שאינה תקינה. אך  חשוב מאוד לציין כי ברוב המקרים של נוכחות מיתר אמניוטי בבדיקת סקירת מערכות, אין שום ממצא אחרי הלידה.

אבחנה: תופעת המיתר האמניוטי ניתנת להבחנה בעל-קול. טווח  הפגם הינו החל מלחץ מתון של מיתרים ועד לאנומליה המסכנת את חייו של העובר. הממצאים בעל-קול עשויים לכלול קשת רחבה של תופעות בניהן: פגם במערכת העצבית, סדקים בשפתיים ובלסת, פגם בדופן הבטן ופגמים העלולים לגרום לקטיעת איבר. טבעות הלחץ של הגפיים ניתנים לאבחנה בצורה של בצקת באזור המרוחק לטבעת הלוחצת. כתוצאה מכך עלולה להתרחש קטיעת איבר. התופעות שצויינו עלולות להיגרם כתוצאה מהמיתר האמניוטי, למרות שהמיתרים האמניוטים עצמם ניכרים רק לעתים רחוקות במקרים אלה .

אבחנה מבדלת: לעתים קרומי תא הכוללים את הקרום האמניוטי והקרום הכוריוני, (ובניהם אף הטווח שבין הקרומים) נחשבים כמיתר אמניוטי, אך זוהי אבחנה שגויה. שכבות אמניוטיות יוצרות את קרום האמניון ואינן דביקות. תצוגת הגולגולת בעוברים בהם התופעה קיימת במידה ניכרת עלולה להיות עם חתכים ניכרים בקופסת הגולגולת מחד, אך במצב של מיתר אמניוטי נפוצים בעיקר פגמים של אסימטריה שמופיעים בשילוב עם סממנים נוספים של תופעת המיתר האמניוטי. בנוסף, לעתים אף חל בלבול בין תופעת המיתר האמניוטי לבין היגרומה ציסטית.
 




הקשר בין מיתר אמניוטי לLBWC  קיים דמיון בין תופעת המיתר האמניוטי המאובחנת בבדיקת סקירת המערכות לבין LBWC. בקרב החוקרים, יש הסוברים כי LBWC הינו מקרה פרטי חמור של תופעת המיתר האמניוטי. אך הדעה הרווחת בקרב הרופאים כיום היא כי LBWC נגרמת כתוצאה מהפרעה בזרימת הדם בכלי הדם הראשיים שגורמת לקריעת קרום האמניון. קיימת מחלוקת באם הפרעה זו הינה אחת ברורה או רצף של תופעות שנגרמות בעקבותיה.

המשך ההריון: כאשר מתגלה מיתר אמניוטי בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת או סקירת מערכות מאוחרת, הייעוץ הניתן לאישה כולל: הסבר שברוב הגדול של המקרים הממצא הינו חסר משמעות. בחלק מהמקרים העובר ייפגע.הצפי לעובר אשר נפגע על-ידי המיתר האמניוטי אינו אחיד והוא מותנה בדרגת החומרה בביטויו בעובר. מספר עוברים בעלי פגם חמור מצליחים לשרוד. ותוחלת החיים אף נשארת נורמלית בעוברים אשר הושפעו על-ידי פגם מתון בגפיים בעקבות תופעת המיתר האמניוטי.

טיפול: הטיפול בתופעת המיתר האמניוטי המאובחנת בבדיקת סקירת המערכות תלוי בהיקף הפגיעה. סיום הריון יזום הינו השלכה המתבקשת במקרים חמורים בלבד. בבדיקת סקירת מערכות ניתן לאבחן מצב זה ולאמוד סיכון לקטיעת גפה או סיכונים נוספים.

סכנת הישנות: סכנת הישנות קיימת רק במקרים בודדים בלבד שדווחו עד כה.





 למידע על משטח אמניוטי לחצ/י כאן.

למידע נוסף על נקודה היפראקוגנית 1 מ"מ לחץ כאן
למידע נוסף על שקיפות עורפית מוגברת לחץ כאן

 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]             [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים