המרכז הירושלמי לעל קול
וארבע מימד 
בהנהלת ד"ר עפר תדמור

 

אישור תור  |  איך מגיעים  |  הזמנת תור  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


משטח/וילון אמניוטי (amniotic sheet)

לתופעה זו יש מספר שמות נרדפים, בניהם: הידבקות  תוך-רחמית, משטח/וילון אמניוטי,מדף אמניוטי עמוד אמניוטי. המשטח/וילון אמניוטי הינו שכבה ישרה, של שכבות שחודרות לחלל האמניוטי. יש  להבדיל ממצא  זה  מתופעת המיתר   האמניוטי. המיתר  האמניוטי ( ראה  קישור  למקום  אחר באתר ) הינה תופעה אחרת בעל משמעות  שונה  לחלוטין.

תדירות התופעה

תופעת המשטח/וילון האמניוטי מתרחשת בתדירות סטטיסטית של 1 ל-200 לידות ומתגלה לפי הספרות הרפואית בסבירות של 0.45% מתוך 17,553 לידות בשבועות 12-28 של ההריון, וכן בהסתברות של 0.47% מתוך 29,543 לידות.

פתלוגיה

Mahony et al.  תיאר לראשונה את ממצא המשטח/וילון אמניוטי בטכנולוגיית על-קול. הבנתו הייתה שגופים אלה שבהם צפה מייצגים הידבקות  תוך  רחמית    שמכוסה ע"י שכבות קרומי אמניון וכוריון. למרות שההידבקות   מופיעה בתוך הנוזל האמניוטי, היא עדיין מחוץ ל'שק' האמניוטי.

 

 


דיאגנוזה

משטחים/וילונות אמניוטים מאובחנים בבדיקת על-קול, לרוב. תופעה זו מאופיינת ע"י קרום שככל הנראה מייצג את הההידבקות  עצמה. הקרום אינו גורם ל'לכידה עוברית' ואינו נצמד לעובר. כפי הידוע כיום, אין  קשר בין תופעה זו של משטח/וילון אמניוטי לפגמים עתידיים בעובר, ויתרה מכך העובר יכול לנוע בחופשיות למרות קיומו של משטח/וילון אמניוטי.

בסוף הטרימסטר השלישי של ההריון, הקרום אינו ניתן לאבחנה מכיוון שהוא נעלם. משטחים/וילונות אמניוטים. מצב זה של משטח/וילון אמניוטי   מופיע  לפעמיים   בנשים שעברו הפסקת הריון ע"י גרידה.

יש  להבדיל  את  המשטח /  וילון  אמניוטי   מתופעת  המיתר האמניוטי.
תסמונת המיתר האמניוטי (amniotic band syndrome)מראה לעתים רחוקות מיתרים ממשיים והפגמים הנגרמים בעובר הינם לפעמים  בולטים וניתנים לאבחנה בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת וכן בבדיקת סקירת מערכות מאוחרת.

 
פגמים הנגרמים בעובר בעקבות התופעה של    משטח  / וילון/ מדף  אמניוטי

כיום לא ידוע  אודות פגמים הנגרמים בעובר בעקבות הריון בו נצפו משטחים/וילונות אמניוטיים.משטחים/וילונות אמניוטים אינם גורמים לפגמים בעובר, אך יכולים באופן מקרי לחלק את רוב הנוזל האמניוטי ולכן מגביל את ניידות העובר. לכן קיים  קשר  בחלק קטן  של  המקרים   בין קיום משטח/מיתר אמניוטי למצגו של העובר (עכוז או אלכסוני/רוחבי) בתלות בצרתו של המשטח/וילון האמניוטי. משטח/וילון אמניוטי אשר מאונך למרחב השיליתי יותר קשורים למצג עובר שאינו נורמלי, בניגוד למשטח/וילון אמניוטי אשר אינו מאונך הנצפה בסקירת מערכות מוקדמת ובסקירת מערכות מאוחרת כאלכסוני או מקביל למרחב השליתי.

טיפול

המשטח/וילון אמניוטי אמנם משפיע בחלק  קטן  של  המקרים  על מצגו של העובר בעת הלידה, אך לא קיים טיפול ספציפי להעלמת המשטח/וילון האמניוטי.

קישורים:

למידע על מיתר אמניוטי לחצ/י כאן.

לחזרה לשאלות ותשובות לחצ/י כאן.

 

 

 

 

 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]             [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים