המרכז הירושלמי לעל קול
וארבע מימד 
בהנהלת ד"ר עפר תדמור

 

אישור תור  |  איך מגיעים  |  הזמנת תור  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> שאלות ותשובות >> מה בודקים ומודדים בסקירות? >> כליות
 

כליות

הכליה (באנגלית – Kidney) היא האיבר הפעיל ביותר במערכת השתן. הכליות ממוקמות באיזור האחורי של הבטן, מאחורי איברי הבטן, צמוד לקיר האחורי של חלל הבטן.

כמה מילים על מערכת השתן:

על מנת להבין את תפקיד הכליה ואת חשיבות המבנה שלה יש להבין בכלליות מהי מערכת השתן.מערכת השתן בגוף האדם כוללת קודם כל את הכליות – בהן למעשה מיוצר השתן. מהכליות, עובר השתן דרך שופכנים (מעין צינורות) לעבר שלפוחית השתן (מעין שק שרירי המקשר בין השופכנים לשופכה) ומשם עובר השתן לשופכה (מעין צינור אשר מוציא את השתן אל מחוץ לגוף). מתיאור קצר וכוללני זה ניתן כבר להסיק לגבי תפקידן החשוב של הכליות.



תפקידי הכליות:

לכליות, המייצרות את השתן בגוף, מספר תפקידים בעלי חשיבות רבה:
  1. הפרשת פסולת מהגוף – השתן הוא אחת הדרכים של הגוף להפטר מחומרי פסולת. תרופות וחומרים שונים שעשויים להיות מזיקים לגוף בכמויות גדולות מופרשים בשתן. כשהכליות אינן מתפקדות אם כן, ישנה הצטברות של חומרים אלה בדם, הצטברות שיכולה להוביל להשלכות חריפות.
  2. שמירה על איזון מים ומלחים בדם כמו גם על לחץ דם תקין – הכליות יודעות להתאים את מידת הפרשת המים או המלחים השונים בהתאם לריכוז הנתון כדי להתאים את הגוף לתנאים בו הוא מצוי (לדוגמא, אם שתינו הרבה, יופרש הרבה מים).
  3. יצור הורמונים - הכליות גם משתתפות בייצור של מספר הורמונים חשובים, בהם ויטמין D (האחראי על הגברת ספיגת הסידן והזרחן בעצם), אריטרופויאטין (האחראי לייצור תאי דם אדומים במח העצם) ורנין (האחראי על ויסות לחץ הדם).
מבנה הכליה:

הכליה בנויה בצורה של מעין שעועית, באורך אופייני של כ 12 ס"מ. החלק הכעור של הכליה, המופנה למרכז הגוף, מכונה "שער הכליה" (Hilum), ואליו מתחברים כלי הדם, העצבים והשופכן. באיזור החיצוני של הכליה (ה Cortex) נוצר רוב השתן, הוא מועבר לאיזור הפנימי יותר (ה Medula) ומשם עובר לאגן הכליה (Renal Pelvis) הקשור לשופכן - דרכו יוצא השתן מהכליה. ניתן לציין שהכליה הימנית נמוכה מהשמאלית מאחר שהכבד מפעיל עליה לחץ.

 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]             [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים