המרכז הירושלמי לעל קול
וארבע מימד 
בהנהלת ד"ר עפר תדמור

 

אישור תור  |  איך מגיעים  |  הזמנת תור  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> שאלות ותשובות >> הרחבת אגני כליות
 
 
 
הרחבת אגני כליות

כליה ואגן הכליה - אגן הכליה הוא איזור בתוך הכליה. הכליות הן האיברים הפעילים ביותר במערכת השתן של הגוף. בכליות מיוצר השתן עצמו, משם הוא עובר אל שלפוחית השתן דרך השופכנים (מעין צינורות), וממנה יוצא אל מחוץ לגוף דרך השופכה (גם הוא מעין צינור). בתוך הכליה, יצור השתן מתבצע באיזור אחד (האיזור החיצוני), משם הוא מועבר לאיזור אחר (האיזור הפנימי) ולאחר מכן יוצא מהכליה דרך איזור אחר אשר נקרא אגן הכליה - Renal Pelvis. אגן הכליה, אם כן, הוא חלל בכליה המחובר לשופכן (אותו צינור המקשר בין הכליה לשלפוחית השתן), אליו מגיעות ההפרשות של הכליה ודרכו הן יוצאות מהכליה ומובלות לעבר שלפוחית השתן ומשם למי השפיר (כשמדובר בעובר). כידוע, במצב תקין בגוף העובר יש שתי כליות, בכל אחת מהן ישנו אגן כליה וההפרשות המגיעות משניהם מובלות לשלפוחית שתן אחת משותפת.



בתמונה- הרחבת אגני כליות 4 מ"מ
 

 
 
 




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
שמות נרדפים: אגני כליות מורחבים, Renal pelvic dilatation – RPD, Pyelectasis.

הגדרה: הרחבת אגני כליות מתארת מצב בו נאגר נוזל באגן כליה אחת של העובר או באגני שתי הכליות של העובר. יש להבדיל בין הרחבה קלה של אגני הכליות לבין הרחבה משמעותית אשר הולכת ומחריפה משבוע לשבוע. לרוב נהוג לסווג את הממצא לפי מידת חומרתו בפרמטרים הבאים:


הרחבה קלה (mild) של אגני הכליות:
3.5-5 מ"מ המתגלה בסקירה בשבועות 15-20 להריון
5.5-7 מ"מ המתגלה בסקירה בשבועות 21-24 להריון

הרחבה קלה-בינונית (moderate) של אגני הכליות:
5-6 מ"מ המתגלה בסקירה בשבועות 15-20 להריון
7-8 מ"מ המתגלה בסקירה בשבועות 21-24 להריון

הרחבה ניכרת (severe) של אגני הכליות:
מעל 6 מ"מ המתגלה בסקירה בשבועות 15-20 להריון
מעל 8 מ"מ המתגלה בסקירה בשבועות 21-24 להריון

 
 

הרחבת אגני כליות:
במצב תקין:

 
 
הרחבת אגני כליות:

    
       
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
משמעות להריון:
נתייחס תחילה להרחבה קלה של אגני הכליות, הרחבה כזו לרוב אינה מעידה על מום בכליה וכן אינה מחריפה לאורך ההריון (לעיתים אף חוזרת למימדים תקינים תוך כדי ההריון). קיימים מקרים בהם ההרחבה מחריפה באופן משמעותי ואז קיים סיכוי סביר לחסימה בדרכי השתן, אולם מצב זה נדיר בממצא של הרחבה קלה, אשר לרוב אינה מתפתחת.
מלבד זאת, הרחבת קלה של אגני הכליות מהווה סמן המעלה את הסיכון הסטטיסטי לתסמונת דאון. זאת, מאחר שהתגלה במחקרים כי בהריונות עם בעיות במס' הכרומוזומים נצפתה שכיחות גבוהה יותר של הרחבת אגני כליות. יש לציין כי כאשר מזוהים מומים נוספים הסיכון לתסמונת דאון עולה משמעותית.
כאשר מדובר בהרחבה בינונית-קשה, הסיכונים הם חסימת דרכי השתן וסיכון מוגבר להפרעות כרומוזומיות גם כן, אך הסבירות במקרים אלה גבוהה יותר. במקרים אלה מיעוט מי שפיר מהווה אינדיקציה נוספות להתפתחות לא תקינה של כליות העובר (מלמד על חסימת דרכי השתן). באשר לעליה בשכיחות בעיות במס' כרומוזומים, במקרים אלה מדובר בעיקר על טריזומיה 18 וטריזומיה 13.
 
 
 

 
 
           בתמונה - מדידת הרחבת אגני כליות 4 מ"מ

 

 

 
 
 

 
 
 
להלן טבלה המדגימה את עליית הסיכון לתסמונת דאון בהופעת הרחבת אגן כליה בהשוואה לממצאים חריגים אחרים, על פי מס' מחקרים שונים:


              
              למידע נוסף אודות תסמונת דאון לחץ כאן

             למידע נוסף אודות טריזומיה 18 לחץ כאן

             למידע נוסף אודות טריזומיה 13 לחץ כאן
 


טיפול מומלץ:
כאשר מתגלה בסקירת המערכות הרחבה של אגני הכליות מומלץ קודם כל לחפש מומים נוספים על ידי סקירה מורחבת וכן לבצע מעקב אחר רוחב אגני הכליה. מומלץ גם לעקוב אחר כמות מי השפיר (המהווה גם היא אינדיקציה לתפקוד הכליות). בנוסף, יש לקבל יעוץ גנטי ולשקול דיקור מי שפיר על פי מידת ההרחבה והממצאים הנוספים. כאשר הרחבת אגני הכליות מהווה ממצא בודד יתכן מאוד כי אין צורך לבצע דיקור מי שפיר. במקרים של הרחבה בינונית-קשה מומלץ להתייעץ בנוסף למומחה האולטרה סאונד וליועץ הגנטי גם עם נפרולוג (רופא מומחה לכליות) על מנת להבין את משמעות הממצא, ובמקרים קיצוניים (בהם ניכר מיעוט מי שפיר קיצוני) תשקל אפשרות סיום ההריון.

קישורים:

מידע נוסף לגבי הרחבת אגני כליות ניתן למצוא באתר TheFetus.net.
לנייר עמדה: סמנים באולטרה-סאונד לאיתור תסמונת דאון בטרימסטר השני לחצ/י כאן. 


מאמרים בנושא:

להלן מספר מאמרים לגבי נקודה היפראקוגנית בלב המתגלה בסקירת המערכות. המאמרים כולם מוצעים לצפייה בפורמט PDF. אם אינכם מצליחים לפתוח את הקבצים על מחשבכם, לחצו כאן להורדת קורא קבצי PDF מתאים.


 
Isolated Fetal Pyelectasis and Chromosomal Abnormalities
ממצא בודד של הרחבת אגני כליות ואי תקינות כרומוזומלית

מאמר משנת 2005 המתאר מחקר שנערך באיטליה במטרה לקבוע האם ממצא בודד של הרחבת אגני כליות המתגלה בסקירת המערכות מהווה גורם סיכון לטריזומיית 21. במחקר השתתפו 12,672 עוברים, מתוכם 366 אובחנו בסקירת המערכות בהרחבת אגני כליות. מהמחקר עולה כי באם לא נמצאו בסקירת המערכות או בבדיקות אחרות ממצאים חריגים נוספים, ממצא בודד של הרחבת אגני כליות אינו מצריך דיקור מי שפיר. אם כן, בהופעת ממצא בודד של הרחבת אגני כליות בסקירת המערכות, מאמר זה ממליץ לבצע סקירה מורחבת על מנת לוודא שאין ממצאים חריגים נוספים.     למאמר המלא לחץ כאן.


The Association of Aneuploidy and Mild Fetal Pylectasis in an Unselected Population: The Results of a Multicenter Study
הקשר בין בעיות במס' כרומוזומים לבין הרחבה קלה של אגני הכליות באוכלוסיה רנדומלית: תוצאות מחקר רב-מרכזי

מאמר משנת 2001 המתאר מחקר שנערך בבריטניה במטרה לבדוק את שכיחות הרחבת אגני הכליות המופיעה כממצא בסקירות מערכות של אוכלוסיה רנדומלית וכן את הקשר בין ממצא זה לבין בעיות במס' הכרומוזומים. במחקר השתתפו 737 עוברים שאובחנו בהרחבה קלה של אגני הכליות בסקירת המערכות. מהמחקר עולה כי הופעת הרחבה קלה של אגני הכליות בסקירת המערכות מגבירה את הסיכון לבעיות במס' הכרומוזומים ובמיוחד לטריזומיית 21 (תסמונת דאון).עם זאת, מסקנת המאמר היא שיש לקחת בחשבון גורמי סיכון נוספים (כמו גיל האם) לפני פניה לדיקור מי שפיר כיוון שברוב ההריונות בהם מופיע ממצא בודד של הרחבה קטנה של אגני הכליות (וגיל האם אינו מהווה גורם סיכון משמעותי) הסיכויים לבעיות במס' הכרומוזומים עדיין קטנים (אם כי מוגברים מעט). המאמר מוסיף כי בכל מקרה של הרחבת אגני כליות יש לערוך סקירת מערכות מורחבת על מנת לחפש ממצאים חריגים נוספים שעשויים להעיד על בעיות במס' כרומוזומים.למאמר המלא לחץ כאן.


Isolated Fetal Pyalectasis: Assessment of Risk for Postnatal Uropathy and Down Syndrome
ממצא בודד של הרחבת אגני כליות: הערכת הסיכון לחסימה בדרכי השתן לאחר הלידה ולתסמונת דאון

מאמר משנת 1996 המתאר מחקר שנערך בארה"ב בו השתתפו 82 עוברים שאובחנו בהרחבת אגני כליות כממצא בודד בסקירת המערכות. במהלך המחקר עקבו אחר התפתחות הממצא בסקירות מערכות וכן חפשו אחר ממצאים נוספים. במחקר ניכר כי חסימה בדרכי השתן לאחר הלידה, אשר הצריכה ניתוח, נמצאה בעיקר בקרב עוברים אצלם חלה החרפה בהרחבת אגני הכליות מסקירה לסקירה. באשר לתסמונת דאון, מהמחקר עולה כי כאשר גיל האם 31 ומעלה, ממצא של הרחבת אגני כליות המתגלה בסקירה המערכות קשור בסיכון מוגבר לתסמונת דאון. למאמר המלא לחץ כאן.













 

 

 
 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]             [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים