המרכז הירושלמי לעל קול
וארבע מימד 
בהנהלת ד"ר עפר תדמור

 

אישור תור  |  איך מגיעים  |  הזמנת תור  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> שאלות ותשובות >> שליה נמוכה ושליית פתח
 
 

 

  שלייה נמוכה ושליית פתח

שמות נרדפים : שליית פתח , Placenta Previa, שליה נמוכה מגיעה לצוואר הרחם, שליה נמוכה מגיעה לצוואר הרחם ומכסה אותו בחלקו, Marginal Placenta Previa.
 
הגדרה:
מונח זה מתייחס למיקום השליה ביחס לצוואר הרחם. קיימות מספר דרגות, המתייחסות לדרגת הקרבה של השלייה לצוואר הרחם.
א.      שליה נמוכה  - שליה המגיעה קרוב לאזור צוואר הרחם.
ב.      שליה נמוכה מגיעה לצוואר הרחם (שליית פתח גבולית).
ג.        שליה נמוכה מגיעה לצוואר הרחם ומכסה אותו בחלקו (שליית פתח חלקית).
ד.      שליית פתח מלאה - שליה המכסה במלואה את צוואר הרחם.  


 
בתמונהMarginal Placenta Previa-
 

תיאור:

מרבית המקרים של שליית פתח מאובחנים בבדיקת על-קול המדגימה את השליה על פני צוואר הרחם. לעיתים הסימן הראשון של שליית פתח יהיה דימם ווגינאלי, לרוב מדובר בדימום מן הנרתיק שאיננו מלווה בכאבים במשך השליש השלישי של ההריון. אולם לעיתים קרובות לא יהיו כל סימנים חיצונים והמצב יתגלה רק בבדיקת העל-קול.

 
 
 
שכיחות: סיבוך זה מתגלה אצל אחת מכל 250 נשים הרות. הסיכוי לשליית פתח עולה כתלות בגיל האם, מספר הלידות והיסטוריה של ניתוחים קיסרים

 
 
משמעות להיריון: כאשר מאובחנת שליה נמוכה בשלבים המוקדמים של ההיריון (שבועות 14-15-16), מירב הסיכויים שהשליה תעלה כאשר ההיריון יתקדם והרחם יגדל, כלומר מדובר במצב של אבחנה זמנית שעוברת . הסכנה הכרוכה במצב של שליית פתח הינה דימום וגינלי המסכן את האם ובעקיפין את העובר. על מנת למנוע סיכון של זה יש להמעיט במאמץ גופני ולהימנע מנסיעות לחו"ל. כאשר מאובחנת שלית פתח חלקית/ גבולית בשלבים מוקדמים של ההיריון, בהמשך ההיריון הרחם יגדל והשליה תתרחק מצוואר הרחם עם התקדמות ההיריון.
 
בשלבים המאוחרים של ההריון (שבועות 24-26-28) קיימת סבירות גבוהה שמצב זה יתמיד עד ללידה . כאשר המצב של שלית פתח מתמיד עד מועד הלידה, השליה עלולה להיות בדרכו של העובר החוצה ולגרום לדימום ניכר בלידה. יש לבצע בדיקת על-קול לפני הלידה ולהחליט על צורת הלידה וגינלית או קיסרי.
 יש לזכור ששליית פתח קידמית בנשים אשר ילדו בעברבניתוח קיסרי  - עלולה לגרום לסיבוך משני הנקרא שלייה נעוצה  .(Placenta accreta)
 
 
בתמונה- שליה נמוכה.
 

טיפול מומלץ:
כנאמר יש להמעיט במאמץ גופני ולהקפיד על מנוחה. במקרה ומופיע דימום יש לפנות לרופא המטפל. הטיפול תלוי בנתונים כמו בחומרת הבעיה ובשלב בו נמצא ההריון. במקרים קלים וכאשר ההריון עדיין רחוק ממועד הלידה מומלץ לאשפז להשגחה של מספר ימים ובמקרה והדימום לא נשנה היולדת תשוחרר למנוחה בביתה. במקרים בהם יש דימום רב או כאשר ההריון קרוב לסיומו - יבוצע ניתוח קיסרי.


לשאלות ותשובות בנושא שליית פתח  לחצו כאן.

מאמרים בנושא שליית פתח:
להלן מספר מאמרים לגבי שליית פתח המתגלה בסקירת המערכות. המאמרים כולם מוצעים לצפייה בפורמט PDF. אם אינכם מצליחים לפתוח את הקבצים על מחשבכם, לחצו כאן להורדת קורא קבצי PDF מתאים.


 
Factors Involved in Resolution of Placenta Previa Diagnosed on Second Trimester Ultrasound
הגורמים המעורבים בעלייה מעלה של שליית פתח המאובחנת בסקירת המערכות בטרימסטר השני
מאמר משנת 2006 שמטרתו לאפיין את הגורמים הקשורים בהתמדת מצב של שליית פתח. במחקר עקבו אחר 511 הריונות, ובחנו השפעת גורמים שונים (עישון, גרידה בעבר וכדומה) על המשכת מצב של שליית הפתח עד ללידה. מהמחקר עלה כי גיל ההריון באבחון שליית הפתח, סוג שליית הפתח (מלאה, חלקית וכו') והסטוריה של ניתוח קיסרי בעבר כולם גורמים המגבירים את הסיכון להתמדת שליית הפתח ויש לקחתם בחשבון בחישוב הסיכון להתמדת שליית הפתח. למאמר המלא לחץ כאן.


Placenta Previa: Resolution By the Third Trimester
שליית פתח – עליית השלייה מעלה לפני הטרימסטר השלישי
מאמר משנת 2008 המתאר מחקר שנערך בארה"ב במטרה לקבוע את הסבירות לכך שלאחר גילוי שליית פתח בסקירה , היא תעלה חזרה ותסתדר. במחקר השתתפו 20 נשים שאובחנו בשליית פתח מלאה בסקירת המערכות , לצד 3 נשים שאובחנו בשליית פתח חלקית וכן 61 נשים שאובחנו בשליית פתח גבולית. במחקר נראה כי אצל רוב הנשים שאובחנו בשליית פתח, הן מלאה והן גבולית (לא עקבו אחר חלקית), המצב הסתדר עד הטרימסטר השלישי. עוד עלה כי בקרב נשים שעברו מעל שני הריונות קודם לכן הסבירות להמשכת מצב שליית הפתח לתוך הטרימסטר השלישי גבוהה יותר. למאמר המלא לחץ כאן.



 

 

קישורים
 

 

 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]             [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים