המרכז הירושלמי לעל קול
וארבע מימד 
בהנהלת ד"ר עפר תדמור

 

אישור תור  |  איך מגיעים  |  הזמנת תור  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 

 חשיבות ביצוע סקירת מערכות בגישה ואגינלית


 

סקירת מערכות מוקדמת המבוצעת על ידי ד"ר תדמור היא גולת הכותרת של הבדיקות במכון. הסקירה המוקדמת מבוצעת בגישה וגינאלית. הסקירה שהומצאה בישראל, בחיפה,  מוגדרת כסקירת מערכות מוקדמת  וגינאלית. סקירת המערכות הוגינאלית המוקדמת מבוצעת על ידי ד"ר תדמור בגישה נרתיקית (וגינאלית). הגישה הנרתיקית מאפשרת לד"ר תדמור להגיע למרחק של 6-9 מ"מ מהעובר עם מתמר בעל תדירות גבוהה של 12 MHz (12 מיליון מחזורים). על ידי שילוב של מרחק קצר מהעובר ותדירות גבוהה של המתמר אפשר להגיע לרזולוציה (הפרדה) גבוהה ולראות פרטים קטנים של העובר.

הסקירה הוגינאלית המוקדמת מבוצעת על ידי ד"ר תדמור בשבועות 14-15. גיל ההיריון המיוחד הזה נקבע על מנת לאפשר לעובר להיות מספיק גדול כדי לראות את פרטי העובר ומצד שני מספיק קטן על מנת שיכנס לטווח של המתמר הוגינאלי.

הסקירה הוגינאלית המוקדמת המבוצעת על ידי ד"ר תדמור הינה הפעילות המרכזית של המרכז הירושלמי. על מנת לבצע את הבדיקה באופן המיטבי ניבנה המרכז הירושלמי לעל-קול באופן מיוחד: חדר בדיקה מבודד לפרטיות מרבית, 2 חדרי שירותים צמודים לחדר הבדיקה, מיטת בדיקה הידראולית.

במטרה לבצע את הבדיקה בצורה הטובה ביותר הנבדקת מתבקשת לבוא עם שלפוחית שתן ריקה, ללא שתיית קפאין (תה, קפה, קולה) ביום הבדיקה. שלפוחית השתן הריקה מאפשרת להתקרב לעובר ככל הניתן.

במסגרת סריקת המערכות הוגינאלית המוקדמת נבדקים איברי העובר הקיימים בשבוע הבדיקה. 
           פניו של העובר

 מחזור הדם- מערכת הורידים של העובר

                                                                                                                     ידו של העובר

 


 


 

חשוב להדגיש כי סריקת מערכות וגינאלית מוקדמת יש להשלים על ידי סריקה מאוחרת מורחבת. ישנם מספר חלקים: כמו CC (הקורה המרכזית של המוח), הוורמיס של הצרבלום אשר אינם קיימים בשבועות אילו ומתפתחים רק בשבועות 20-22. קיימים גם מספר חלקים אשר יכולים לעבור שינויים משמעותיים ביותר במשך 6 השבועות שחולפים בין הבדיקות: חדרי המוח יכולים לעבור הרחבה משמעותית ובלתי תקינה, אגני הכליות יכולים להתרחב, כלי הדם (העורקים הראשיים) היוצאים מלב העובר יכולים לגדול באופן בלתי סימטרי.

למה לבצע את סריקת המערכות בגישה הוגינאלית (נרתיקית)?                
גישה וגינאלית (נרתיקית) מאפשרת למתמר המונח בנרתיק לצידי צוואר הרחם להגיע קרוב אל העובר (6-9-11 מ"מ). המתמר הוגינאלי הינו בעל תדירות גבוהה  12MHz  (12 מיליון מחזורים) ולכן מקבלים רזולוציה (הפרדה) גבוהה וניתן לראות פרטים קטנים. לעומת זאת, בגישה הבטנית המרחק שלנו מהעובר הינו 3-4-5-6 ס"מ והמתמר הינו בעל תדירות של 4MHz  ולכן יכולת ההפרדה (רזולוציה) שלנו הינה יותר נמוכה. לכן בגישה ביטנית קשה יותר לראות פרטים קטנים, במיוחד כאשר מדובר בעובר קטן וצעיר.

מתי יש מקרים בהם נאלצים לבצע סקירה מוקדמת דרך הבטן ולא בגישה וגינאלית?                         
רק במקרים מיוחדים מאוד כמו בנשים שעברו ניתוחים קיסריים חוזרים או קיימת מיומה בחיבור בין הרחם לצוואר הרחם לא ניתן לפעמים להגיע עם המתמר הוגינאלי קרוב לרחם ולכן נאלצים לבצע את הסקירה המוקדמת בגישה דרך הבטן. במקרים של סקירה מוקדמת בהם נאלצים לבצע את הבדיקה דרך הבטן יכולת האבחנה בפרטים קטנים נפגעת.

האם אישה המבצעת את בדיקת מי השפיר איננה צריכה לבצע סקירת מערכות מוקדמת?
בדיקת מי השפיר בודקת את מספר הכרומוזומים ולא את תקינות וקיום איברי העובר. לכן גם מי שמתכוונת לבצע בדיקת מי השפיר צריכה לבצע סריקת מערכות מוקדמת.

האם סריקת מערכות מוקדמת תקינה מבטלת הצורך בבדיקת מי השפיר?                      
לא. סריקת מערכות בודקת את הקיום ותקינות אברי העובר ולא את מספר הכרומוזומים הנבדק בבדיקת מי השפיר.


קישורים:
למידע על סקירה מוקדמת ומאוחרת לחצ/י כאן.
מדוע יש צורך בשתי הבדיקות? לחצ/י כאן.
לחזרה אל שאלות ותשובות.



 

 

 

 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]             [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים