המרכז הירושלמי לעל קול
וארבע מימד 
בהנהלת ד"ר עפר תדמור

 

אישור תור  |  איך מגיעים  |  הזמנת תור  |  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> שאלות ותשובות >> וריד טבורי ימיני מתמיד

  וריד טבורי ימיני מתמיד

שמות נרדפים :  Persistent right umbilical vein (PRUV), וריד טבור ימיני.
 
הגדרה:
העובר מקבל הספקה של חמצן וחומרי מזון מהשליה דרך ורידי הטבור. וריד הטבור עובר בין השליה לעובר.
בשלבים המוקדמים של התפתחות העובר, הדם מהשליה מגיע לעובר דרך שני ורידים עובריים. בעובר רגיל, כבר בשבוע השישי של ההתפתחות, הוריד הימיני מתחיל להיחסם ועד השבוע התשיעי הוא נעלם לחלוטין. במקרים מסוימים, וריד הטבור השמאלי מתנוון ווריד הטבור הימיני מתמיד ונשאר פתוח. מצב זה נקרא וריד טבורי ימיני מתמיד (PRUV).
הסיבות לוריד טבורי ימיני מתמיד אינן ידועות, הוצעו מספר גורמים: מחסור בחומצה פולית בטרימסטר הראשון, חומרים גורמי מומים כמו ח. רטינואית או חסימה מוקדמת של הוריד הטבורי השמאלי.
 
תיאור:   בעת סקירת מערכות וגינלית מוקדמת ניתן לזהות את המצב כבר בסקירה המוקדמת, מדמים בעזרת המתמר הוגינלי חתך רוחב באזור בטן העובר. בעובר רגיל הוריד העוברי עובר בין כיס המרה לקיבה. בעובר עם PURV הוריד העוברי עובר מימין לכיס המרה.

 

 

.
בתמונה - וריד טבור נימצא מימין לכיס המרה, מצב של וריד טבורי ימני מתמיד.

 

 
שכיחות:
 וריד טבורי ימיני מתמיד נחשב בעבר למצב נדיר, עקב השיפור ביכולות הציוד התברר כי התופעה נפוצה. במחקר שהתבצע בארץ אמדו את השכיחות ל 1:526 עוברים.
 
 

      בתמונה- מצב של וריד טבורי ימני מתמיד
משמעות להיריון:
וריד טבורי ימני מתמיד (PRUV) איננו מום אלא מצב שונה מהנורמה. השונות איננה משפיעה על אספקת הדם לעובר. קיים קשר סטטיסטי מסוים בין נוכחותו לבין נוכחות שונויות נוספות, במיוחד במערכת מחזור הדם. במחקרים מסוימים נמצא כי ב- 18-23% מקרב העוברים עם PURV נמצאו ממצאים נוספים.

טיפול מומלץ:
א. יש לבצע סקירה קפדנית ולוודא שאין ממצאים נוספים חשודים בעובר.
ב. מומלץ בכל מקרה לפנות לאקו לב עובר וליעוץ גנטי, שם בהתחשב בנוכחות ממצאים נוספים בסקירה ותוצאות הסקר הביוכימי יעריכו את הסיכון.עקרונית כאשר PURV מהווה ממצא יחיד ובעיקר עם שאר בדיקות הסקר תקינות אין סיבה לדאגה.

קישורים:

  • מידע נוסף לגבי וריד טבורי ימני מתמיד ניתן למצוא באתר TheFetus.net.
  • סרטון אולטרה סאונד המדגים וריד טבורי ימני מתמיד ניתן למצוא גם כן ב TheFetus.net.
 
 

מאמרים בנושא:

להלן מספר מאמרים לגבי וריד טבורי ימני מתמיד המתגלה בסקירת המערכות. המאמרים כולם מוצעים לצפייה בפורמט PDF. אם אינכם מצליחים לפתוח את הקבצים על מחשבכם, לחצו כאן להורדת קורא קבצי PDF מתאים.

 

Persistent Right Umbilical Vein: Experience in a Screening Center

וריד טבורי ימני מתמיד – התנסויות במרכז הדמיה

מאמר משנת 2006 המתעד מעקב שנערך בספרד אחר 8 עוברים אצלם אובחן וריד טבורי ימני מתמיד בסקירה המוקדמת. אצל כלל העוברים לא נמצא בסקירה אף ממצא חריג נוסף, ולא נמצאו בעיות כרומזומליות. אבחנות אלה וודאו שנית לאחר הלידה. מכאן, הוסק במחקר כי יש להתייחס לממצא בודד של וריד טבורי ימני מתמיד בסקירה מוקדמת כממצא אנטומי שפיר. למאמר המלא לחץ כאן

Persistent Right Umbilical Vein: Prenatal Diagnosis and Neonatal Outcome

וריד טבורי ימני מתמיד – אבחנה טרום לידתית ותוצאות הלידה

מאמר משנת 2007 המתעד מחקר שנערך בספרד, בו השתתפו 30 עוברים שאובחנו בוריד טבורי ימני מתמיד בסקירה המוקדמת. מטרת המחקר היתה לאמוד את תוצאות הלידה של עוברים שאובחנו בממצא זה. מתוך כלל המשתתפים במחקר, אצל 28 עוברים לא הופיע כל ממצא חריג נוסף בסקירה המוקדמת, ואילו השניים הנותרים סבלו ממומים נוספים חמורים. מהמחקר עולה כי ממצא של וריד טבורי ימני מתמיד בסקירת מערכות מצריך סקירת מערכות נרחבת על מנת לשלול פגמים מולדים נוספים. בכ- 90% מהמקרים ממצא זה הוא ממצא בודד שתוצאתו לידה בריאה, ויש להתייחס אליו כאל מאפיין אנטומי נורמלי של העובר. למאמר המלא לחץ כאן

 

Prenatal Diagnosis of Persistent Right Umbilical Vein

אבחנה טרום לידתית של וריד טבורי ימני מתמיד

מאמר משנת 1996 המתאר מחקר שנערך בישראל (בהשתתפות ד"ר תדמור) בו השתתפו שמונה עוברים שאובחנו בוריד טבורי ימני מתמיד בסקירת המערכות בטרימסטר השני להריון. מתוכם, לאחד העוברים היה גם לב הממוקם בצד ימין וחלק מאבי העורקים מוקם בצד ימין גם הוא, אבל לאף אחד מהעוברים לא היו מומים משמעותיים. מהמחקר עולה כי יתכן שוריד טבורי ימני מתמיד אינו ממצא כה נדיר כפי שעולה מהספרות בנושא, וכן כי לממצא זה אין משמעות אבחנתית רבה ומכאן שאין צורך במעקב אחר ממצא זה. למאמר המלא לחץ כאן.



Persistent Right Umbilical Vein: Incidence and Significance

וריד טבורי ימני מתמיד – שכיחות וחשיבות

מאמר משנת 2002 המתאר מחקר שנערך בישראל. במחקר השתתפו 8950 נשים בהריון בסיכון נמוך, מתוכם אצל 17 עוברים אובחן בסקירה המוקדמת ממצא של וריד טבורי ימני מתמיד. מתוך אותם 17, לארבעה עוברים היו ממצאים חריגים נוספים, אצל שלושה מתוכם הם התגלו לפני הלידה. מהמחקר עולה כי שכיחות ממצא של וריד טבורי מתמיד בסקירת המערכות בקרב אוכלוסיה בסיכון נמוך היא 1:526. כמו כן, בהמצא וריד טבורי ימני מתמיד בסקירת המערכות, מומלץ על פי המאמר לבצע סקירה מורחבת ואקו לב עובר. עוד עולה במאמר כי כאשר ממצא זה, וריד טבורי ימני מתמיד, קשור למערכת השער (וריד או קבוצת ורידים שמסתיימים בנים בכל אחד משני קצוותיהם) וכאשר אין ממצאים חריגים נוספים, הפרוגנוזה בסך הכל טובה. למאמר המלא לחץ כאן.

 

 

 
[חזרה למעלה]             [הוספה למועדפים]             [מפת האתר]
לייבסיטי - בניית אתרים